?Korzenie z przeszłości, wyzwania na przyszłość?
W dniach 12 -15 maja bieżącego roku w Publicznym Gimnazjum nr 5 z Oddziałami Integracyjnymi im. Sługi Bożego Jana Pawła II w Białymstoku gościli nauczyciele i uczniowie ze szkoły Instituto Pere Barnils w Centelles w Hiszpanii oraz ze szkoły Hac? Ali Saruhan ?lko?retim Okulu w Yalowa w Turcji.
Spotkanie to odbyło się w ramach projektu ?Comenius?. Jego celem było podsumowanie rocznej pracy pod hasłem ?Korzenie z przeszłości, wyzwania na przyszłość? oraz zaplanowanie kolejnych działań. Nauczyciele podczas dwóch sesji roboczych dokonali ewaluacji dotychczasowych dokonań i opracowali szczegółowy harmonogram pracy na następny rok szkolny. Dziesięcioro uczniów z Hiszpanii i Turcji wraz z polskimi gimnazjalistami uczestniczyło przez dwa dni w zajęciach, których celem było wzajemne poznanie się, doskonalenie umiejętności współpracy w grupie i ćwiczenie sprawności posługiwania się językiem angielskim. Uczniowie pod kierunkiem polskich nauczycieli przygotowywali : przedstawienie ? inscenizację baśni ?Czerwony Kapturek?, występ wokalny oraz taneczny. Mieli też okazję wziąć udział w warsztatach rękodzieła . 13 maja w Sali gimnastycznej zaprezentowali efekty swojej pracy nauczycielom i uczniom naszego gimnazjum. Aktorzy z ogromnym zaangażowaniem wcielili się w baśniowe postacie; z przejęciem śpiewali polską piosenkę, w zabawny sposób zniekształcając trudne do wymówienia słowa. Na koniec z wielką elegancją i uśmiechami na twarzach zatańczyli poloneza. Występ został nagrodzony gromkimi brawami , a zakończyło go wręczenie pamiątkowych upominków uczniom i nauczycielom z Centelles i Yalowa. W organizację wizyty naszych gości zaangażowała się cała społeczność szkolna, m.in. ochotnicy przygotowali dekoracje i stroje na przedstawienie, a członkowie Klubu Wolontariusza i Samorządu Uczniowskiego zakupili napoje i upiekli ciasta, które serwowali swoim zagranicznym kolegom i ich nauczycielom. Polscy gimnazjaliści gościli rówieśników z Hiszpanii i Turcji w swoich domach, gdzie mieszkali i stołowali się.
Jednym z założeń programu jest poznawanie kultury, historii i geografii krajów partnerskich. W związku z tym zaproponowaliśmy naszym gościom wycieczkę z przewodnikiem po Białymstoku. Odwiedzili również Muzeum Ikon w Supraślu oraz meczet w Kruszynianach, gdzie mogli poznać tatarską kuchnię pani Dżanetty Bogdanowicz. Trzeciego dnia wizyty tureccy, hiszpańscy i polscy uczniowie wraz z opiekunami wybrali się do Białowieży, gdzie zwiedzili Muzeum Przyrodniczo ? Leśne oraz Rezerwat Pokazowy Żubrów. Szczególną atrakcją okazał się również spacer ścieżką edukacyjną Żebra Żubra oraz ognisko z kiełbaskami, któremu towarzyszyły zabawy na świeżym powietrzu, np. wspólny mecz piłki nożnej. Ostatni dzień wizyty nasi goście spędzili wraz z nami na wycieczce do Warszawy. Odwiedziliśmy Muzeum Powstania Warszawskiego, Łazienki Królewskie i Stare Miasto. Późnym popołudniem nadszedł smutny moment rozstania. Deszczowa aura współgrała z nastrojem uczniów ? na koniec, gdy trzeba było się rozstać, niejednemu z nich zakręciła się łezka w oku. Cztery wspólnie spędzone dni wystarczyły, by nawiązały się przyjaźnie i sympatie. Spotkanie było okazją do wzajemnego poznania się, wymiany doświadczeń. Wszyscy poczuli się zmotywowani do pogłębienia znajomości języka angielskiego, bo przekonali się w praktyce, jak ważne jest sprawne posługiwanie się nim w kontaktach z rówieśnikami z zagranicy. Zgodnie z założeniem naszego projektu wizyta gości z Hiszpanii i Turcji była okazją do poznania naszych korzeni – historii, tradycji, kultury, jak również pokazała, że mamy wspólne wyzwania na przyszłość.
Barbara Korytko